آبزیان

 
با اینهمه خواص زیادی که ماهی دارد، آیا می شود آن برای بدن مضر باشد؟
نویسنده : معین شیلاتی - ساعت ٥:۳٤ ‎ب.ظ روز ۱۳۸۸/٦/٢٥
 

چرا خوردن ماهی خوب است؟

در سالهای اخیر در ماهی یک اسید چرب ضروری برای بدن یافته اند که دارای فواید بیشماری است. این اسید چرب، امگا 3 نام دارد. محققان بیشتر در ماهی هایی که در آبهای سرد می باشند، امگا 3  را یافتند.
امگا 3 برای بدن ما لازم است، چرا که:
1.  کمک در بهبود عفونت می کند.
2.  التهاب و ورم را از بین می برد.
3.  جلوگیری از بیماریهای قلبی می کند.
4.  کلسترول را کنترل می کند و از افزایش و یا کاهش بیش از اندازه آن جلوگیری می کند.
5.  از اضطراب و افسردگی می کاهد.
6.  کمک به رشد و عملکرد بهتر مغز و چشم جنین میکند.
7.  جلوگیری از خشک شدن پوست می کند.

با اینهمه خواص زیادی که ماهی دارد، آیا می شود آن برای بدن مضر باشد؟
به طور معمول ماهی پروتئین بالا، چربی بد کم و بهترین منبع امگا 3 (اسید چرب ضروری بدن) می باشد. بنابراین باور کردن این مسئله که ماهی برای بدن بد است، بسیار سخت می باشد. مخصوصا وقتی انجمن قلب اعلام کرد که همگان باید ماهی بخورند.
بزرگترین مشکل در زیاد خوردن ماهی، وجود جیوه است.
بیشتر آبها آلوده به جیوه هستند. بنابراین تمام جانوران دریایی ممکن است به این ماده آلوده شده باشند. یک تحقیق نشان داده که حتی اگر ماهی را بپزید نه تنها جیوه موجود در بدن ماهی از بین نمی رود، بلکه زیادتر هم می شود.
آلوده شدن به جیوه برای همگان، مخصوصا برای خانمهای باردار و شیرده خطرناک است.
افزایش جیوه در بدن موجب بیماریهای عصبی و تخریب سلولهای عصبی می شود.


چرا خوردن ماهی خوب است؟

در سالهای اخیر در ماهی یک اسید چرب ضروری برای بدن یافته اند که دارای فواید بیشماری است. این اسید چرب، امگا 3 نام دارد. محققان بیشتر در ماهی هایی که در آبهای سرد می باشند، امگا 3  را یافتند.
امگا 3 برای بدن ما لازم است، چرا که:
1.  کمک در بهبود عفونت می کند.
2.  التهاب و ورم را از بین می برد.
3.  جلوگیری از بیماریهای قلبی می کند.
4.  کلسترول را کنترل می کند و از افزایش و یا کاهش بیش از اندازه آن جلوگیری می کند.
5.  از اضطراب و افسردگی می کاهد.
6.  کمک به رشد و عملکرد بهتر مغز و چشم جنین میکند.
7.  جلوگیری از خشک شدن پوست می کند.

با اینهمه خواص زیادی که ماهی دارد، آیا می شود آن برای بدن مضر باشد؟
به طور معمول ماهی پروتئین بالا، چربی بد کم و بهترین منبع امگا 3 (اسید چرب ضروری بدن) می باشد. بنابراین باور کردن این مسئله که ماهی برای بدن بد است، بسیار سخت می باشد. مخصوصا وقتی انجمن قلب اعلام کرد که همگان باید ماهی بخورند.
بزرگترین مشکل در زیاد خوردن ماهی، وجود جیوه است.
بیشتر آبها آلوده به جیوه هستند. بنابراین تمام جانوران دریایی ممکن است به این ماده آلوده شده باشند. یک تحقیق نشان داده که حتی اگر ماهی را بپزید نه تنها جیوه موجود در بدن ماهی از بین نمی رود، بلکه زیادتر هم می شود.
آلوده شدن به جیوه برای همگان، مخصوصا برای خانمهای باردار و شیرده خطرناک است.
افزایش جیوه در بدن موجب بیماریهای عصبی و تخریب سلولهای عصبی می شود.

چگونه میتوان فهمید که به این ماده آلوده شده‌اید یا نه؟
آزمایش خون یکی از بهترین هاست. همینطور مشاهده شده از آزمایشهایی که روی مو انجام می شود، وجود یا عدم وجود این ماده را می‌توان یافت.
گذشته از جیوه، اگر ماهی خوب درست نشود نیز زیان آور است. اگر ماهی پخته شده را با سس دارای چربی و کالری زیاد درست کنید، ماهی خوب مبدل به ماهی بد میشود. به عبارت بهتر ماهی با این روش برای بدن مضر می باشد.
یکی دیگر از مشکلات این است که ماهی نپخته را بخورید، بدین وسیله بدن خود را پر از آلودگی کرده اید.

چه مقدار ماهی می توان خورد؟
بستگی دارد به...
اگر شما باردار و یا شیرده هستید، از مکملهای تغذیه ای برای بدست آوردن اسید چرب ضروری امگا 3 استفاده کنید. به خاطر اینکه ممکن است ماهی آلوده به جیوه باشد و برای جنین خطرناک است.
برای بزرگسالان و آنهایی که برای سلامتیشان خوردن ماهی مشکلی ایجاد نمی کند، آنها می توانند 3-2 سروینگ در هفته از روغن ماهی  استفاده کنند.
انواع مختلف ماهی ها به یک اندازه دارای امگا 3 نیستند و آن بستگی به محل صید دارد.
اگرشما دچار بیماری های مزمن، خستگی مزمن، سندرم کاندیدا و یا بیماری قلبی دارید، به شما پیشنهاد می کنم امگا 3 را از منابع دیگری غیر از ماهی دریافت کنید.

از چه منابع دیگری جز ماهی می توان امگا 3 به بدن رساند؟
اگر شما باردار، شیرده و یا مشکلاتی با جیوه و دیگر فلزات سنگین دارید، شما می توانید امگا 3 را از دیگر منابع وارد بدنتان کنید. بهترین و آسانترین راه استفاده از مکملهای آن است زیرا از این لحاظ می توان اطمینان حاصل کرد که هیچ گونه مواد آلوده به بدن نمی رسد.
راه دیگر این است که امگا 3 را از منابع مختلف بدست آورده و یکی کنید.
1. چربی دانه ها
2. دانه کدو تنبل
3.  گردو و یا چربی آن
4.  گاوهایی که سبزی می خورند
5.  تخم مرغ های طبیعی نه انواع مصنوعی آن  (تخم مرغ های خانگی امگا 3 بیشتری دارند، تا آنهایی که از طریق دستگاه تولید می شوند)
6.  حیواناتی که از منابع طبیعی استفاده می کنند و آنهایی که سالم می باشند، امگا 3 بیشتری دارند.

 شما می توانید با استفاده از  رژیم زیر امگا 3 وارد بدنتان کنید:
صبحانه:
نان سبوس دار و گردو، 1 عدد تخم مرغ خانگی با آبمیوه و یا آب
نهار:
1 عدد همبرگر دارای گوشت گاو سبزی خوار، به همراه گوجه فرنگی، کاهو و پیاز. 1 لیوان آبلیموی تازه
شام:
نان و سالاد. سالاد محتوی: سبزیجات مختلف، تخم مرع خانگی، گردو و یا دیگر دانه ها. سس این سالاد می تواند از روغن گردو باشد.
شما می توانید آب و یا چای سبز را به عنوان نوشیدنی استفاده کنید.
میان وعده:
1 عدد سیب به همراه یک مشت دانه کدو تنبل.

توجه کنید:
همانطور که گفته شد، اگر شما بیماری مزمن ندارید میتوانید از رژیم بالا استفاده کنید. بهتر است قبل از شروع این رژیم با دکتر و یا متخصص تغذیه مشورت کنید و یا می توانید یکی از وعده های غذایی ذکر شده را برای دریافت امگا 3 مصرف کنید.
سلامت تغذیه ای شما آرزوی ماست.
مریم سجادپور
متخصص تغذیه


 
comment نظرات ()